top of page

הכרעת שמאי מכריע

כל מה שצריך לדעת על שמאי מכריע

לא בטוחים בדיוק מהו שמאי מכריע ומה התפקיד שהוא מבצע? במאמר זה נסביר לכם כל מה שחשוב לדעת על בעל התפקיד ועל מתי הוא יכול להיות רלוונטי עבורכם.

מה עושה השמאי המכריע?

שמאי מכריע הוא למעשה שמאי מקרקעין שמחזיק בתפקיד של בורר בשני סוגי סכסוכים. הראשון הוא אי הסכמות הנוגעות להיטלי השבחה והשני הוא תביעות שנוגעות לפיצויים בשל פגיעה מתוכניות שאושרו על ידי הרשות המקומית.

שתי המחלוקות הן מחלוקות שנוצרות בין אדם כלשהוא לבין הרשות המקומית והוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. מה שקורה הוא שאנשים מסוימים סבורים שהרשות המקומית והוועדה המקומית לתכנון ולבנייה גבו מהם היטל השבחה גבוה מדי או לחלופין אינן מוכנות להעניק פיצוי גבוה מספיק עבור פגיעה מתוכנית שאישרו.

התפקיד של השמאי המכריע נוצר כתוצאה מתיקון לחוק התכנון והבנייה, לפיו הוא בעל הסמכות להכריע בשני סוגי הסכסוכים עליהם דנו. כלומר הכרעת שמאי מכריע היא זו שמחליטה את גורל שני סוגי הסכסוכים.

הכרעת שמאי מכריע

מיהם השמאים המכריעים?

השמאים המכריעים הם שמאי מקרקעין שמונו על ידי משרד המשפטים לעסוק במחלוקות. השמאים נבחרים באמצעות הליך איתור מיוחד שמתבצע באמצעות הוועדה המייעצת לשר המשפטים. בכל מחלוקת שמתפרצת, אם התקבלה בקשה עבור הכרעת שמאי מכריע משרד המשפטים ממנה שמאי מכריע בתוך חמש עשרה ימים.

כמו כן, על פי החוק אסור לשמאים המכריעים לעסוק בעבודה נוספת פרטית. זאת מפני שתפקידו של השמאי המכריע הוא תפקיד שיפוטי ולכן לא ראוי שיעסוק בעבודה פרטית נוספת שבה יהיו לו אינטרסים אחרים שיוכלו להפריע לתפקידו השיפוטי.

שכר השמאים המכריעים משולם על ידי שני הצדדים והוא נקבע על פי גובה התביעה הכספית. כלומר אין לשמאי המכריע אפשרות להשפיע על גובה השכר שלו. בנוסף, יש לשכר שלהם תקרה של מאה אלף שקלים בחודש.

היתרון בהליך השמאים המכריעים

כאמור, ההליכים בהם עוסקים השמאים המכריעים הם הליכים שיפוטיים. בניגוד להבאת הסכסוך לבית המשפט, השמאי המכריע הוא איש מקצוע שמכיר את התחום ויש חוק ייחודי שלפיו הוא מבצע את החלטותיו. החוק קובע פרקי זמן קצרים יחסית ובכך המנגנון מהיר ויעיל עבור הצדדים.

צריכים עזרה עם הליך השמאי המכריע? נשמח שתפנו אלינו, משרד דונם – משרד בוטיק שמתמחה בעולם הנדל"ן. המשרד ישמח לעמוד לשירותכם בכל הקשור לעולם הנדל"ן ובייחוד לסיוע עם הליכים של שמאים מכריעים. לקבלת מידע נוסף וליצירת קשר לחצו כאן.

bottom of page